Hvorfor køre på liggecykel?

Det er der mange gode grunde til. Nogle af dem kan du læse her:

To hovedfordele

Spørger man en masse liggecyklister om hvorfor de dog kører på liggecykel ville langt hovedparten af svarene med sikkerhed falde ind under disse to svar:

Komfort

Liggecykler er mere behagelige at køre på end opretcykler. Hovedgrunden er selve kørestillingen, hvor man sidder tilbagelænet i et sæde og dermed fordeler trykket fra sin vægt over hele ryggen i stedet for at koncentrere det i to små punkter i skridtregionen og delvist hænderne (afhængigt af hvor foroverbøjet man kører).

Det betyder at man ikke får ondt i kroppen af at køre langt på en liggecykel. Opretcyklister klager ofte over ondt i mellemkødet, lænden, ryggen, skuldrene, håndledene, nakken m.v. De problemer har liggecyklister (normalt) ikke.

Hvor langt man skal køre for at få ondt på en opretcykel er naturligvis individuelt, men f.eks. racercyklister taler ofte om “sadeltræning” efter vinterpausen og kører altid med cykelbukser med indlæg som skal fordele sadlens tryk i skridtet. De fleste “hverdagscyklister” på opretcykler ville nok mene at 10 km var i yderkanten af det behagelige — i Holland er det ikke usædvanligt at liggecyklister pendler over 20 km hver vej!

En yderligere komfortforbedring kommer af at flere og flere liggecykler har affjedring på mindst det ene hjul.

Hastighed

Den tilbagelænede kørestilling har en anden positiv effekt: Den reducerer frontarealet og dermed luftmodstanden. Det betyder at man normalt kører hurtigere (eller nemmere) på en liggecykel end på en opretcykel. Det betyder naturligvis ikke at alle liggecyklister kører hurtigere end alle opretcyklister, eller at alle liggecykler er hurtigere end alle opretcykler. Men den samme person (motor) vil normalt altid køre hurtigere på en liggecykel end på en opretcykel. Og i hvert fald altid mere behageligt

Der er selvfølgelig lavet sammenligninger af hastighed for samme indsats på forskellige cykler. Liggecykler “vinder”

Ulemper

Ingen roser uden torne. Ingen lagkage uden bund. På samme måde er der også ulemper ved liggecykler:

Vægt

I forhold til racercykler er liggecykler som regel tungere, hvilket giver os en ulempe når det går op ad bakker i lav fart hvor den aerodynamiske fordel ikke kan slå igennem (under 15-20 km/t). Der er dog kommet en del “superlette” liggecykler på markedet indenfor de sidste par år, hvor det er muligt at købe serie-producerede liggecykler på under 9-10 kg. Og så er ulempen stort set væk. Og husk så at nyde fordelen når det atter går ned ad bakke!!

Ved sammenligning mellem mere almindelige opret- og liggecykler til hverdagsbrug er vægtforskellen langt mindre og har nok mindre betydning.

Synlighed

Det er egentlig ikke helt rigtigt at nævne dette som en ulempe, men teorien er at fordi liggecykler er så lave er de sværere at få øje på for andre trafikanter. Argumentet høres dog oftest fra folk som faktisk har set liggecyklisten…

En anden form for “synlighed” er at liggecyklisten fra sit sæde kan se ind i de fleste personbiler og kan holde øje med om bilisten har brugt sit spejl inden der drejes til højre!

Men selvfølgelig vil en lav lowracer ikke kunne rage op over f.eks. parkerede biler eller buske mellem vej og cykelsti, og det mindre frontareal må jo også betyde at der er mindre at få øje på. I praksis virker det dog som om der bliver lagt meget mere mærke til liggecyklister end opretcyklister, især fordi vi er anderledes. Det er i hvert fald helt sikkert at man ikke skal køre på liggecykel for at kunne køre diskret!

Både opret- og liggecyklister står sig (desværre?) godt ved at køre yderst defensivt, d.v.s. antage at de andre trafikanter (typisk bilister) overhovedet ikke har tænkt sig at se i ens retning. Så er man meget bedre forberedt når bilisten pludseligt krydser ens bane …