Lyst til en prøvetur?

Det forstår vi godt. Du har måske gode muligheder for at få en prøvetur på liggecykel, afhængig af hvor du bor.

• Se i kalenderen om der er et arrangement du kan komme til. Ved sådanne lejligheder er der oftest samlet en del forskellige liggecyklister og dermed også en del forskellige liggecykler at se på.
  • Spørg i forum om der er en venlig liggecyklist i dit nærområde som vil lade dig prøve sin cykel.
  • Besøg en forhandler. De har ofte nogle cykler hjemme som de lader potentielle kunder prøvekøre.

Når du endelig har fundet en liggecyklist som er villig til at give dig en prøvetur på sin cykel, er der et par praktiske ting du skal være opmærksom på.

Det kan klart anbefales at finde et sted med masser af plads; det er ikke sikkert vores cykler vil i den retning du gerne vil have det og så er det rart at kunne give cyklen lidt lang snor

De fleste mennesker vil kunne køre på de fleste liggecykler efter ganske kort tid. Det betyder ikke at du vil kunne køre hurtigere end du kan på en “normal” cykel med det samme; det kræver tilvænning. Det er nok heller ikke velset at du forsøger; husk at du låner en (dyr) cykel af en fremmed person og behandl den derefter.

Husk også at en cykelhjelm er en God Ting, at du helst ikke skal have cykelsko til klikpedaler på (selv om de fleste af os kører med det), og at bukserne helst skal sidde tæt til benene eller kunne tåle lidt snavs (afhængig af cyklen). Resten vil du få at vide af udlåneren inden du bliver sluppet løs.

Pas dog også på: det er vanedannende at køre på liggecykel, og det kan sagtens hænde at du vil begynde at længes efter en og vil føle et ekstra ubehag ved at køre på “almindelig” cykel, nu hvor du ved det kan være anderledes.